Kreatív ötletek, érdekességek a divat és a művészet világából

FASHION MARKETING

FASHION MARKETING

A Zsolnay Porcelán és a divat kapcsolata

2016. április 24. - AAgi

Az eleinte festői pályafutásról álmodozó Zsolnay Vilmos 1865-ben indította el a családi kőedénygyár (akkori nevén a Bazár) történetét, mely irányítása alatt hamar felvirágzott. Vilmos alkotótehetségének és elszántságának köszönhetően a gyár olyan újszerű megoldásaival, mint a máz alatti színezés vagy a magas tüzű zománctechnika, elnyerte a szakma tetszését és az 1878-as Párizsi világkiállításon megkapta a nagy aranyérmet (Grand Pix). Ettől fogva a kereslet világszerte megnövekedett a Zsolnay termékek iránt.

A pécsi porcelángyár szemléletében azóta is jelen van az újításra való törekvés és példaértékű módon igyekeznek összekötni a több, mint 160 évre visszanyúló tradíciókat a legújabb trendekkel. A Zsolnay Polcelán 2006-ban Zoób Kati divattervezővel, idén pedig a Sugarbird csapatával dolgozott együtt egy-egy kollekció kialakítása erejéig.

Saját véleményem szerint az egyik együttműködés remek, a másik kevésbé jó választás volt. Lássuk, miért.
nevtelen-1.jpg

ZSOLNAY x KATTI ZOÓB kollekció:

Két márka sikeresen kapcsolódott össze 10 évvel ezelőtt, amikor a híres divattervező megálmodta a különleges, art deco ihletésű ékszereket: Zsolnay eozin változékony színvilágát, a tovafutó folyondárok játékát Zoób Kati karakteres, geometrikus formavilággal ötvözte, aminek az eredménye egy meglepően lágy és hangsúlyos kollekció lett. A fekete és a fehér eozin darabokat az aranyba hajló Zsolnay krizantém motívumok egészítették ki, melyek a Katti Zoób logót jelképezik. A medvefogak formájú és rózsamotívumos négyszög alakú nyakékek redukciós égetés technikával készültek és Hajda Gáspár ötvösmunkáját dicsérik. 

Miért volt jó választás KATTI ZOÓB márka?

A divattervezőnő nőies, lágy vonalvezetésű, elegáns ruhái remek párost alkottak a Zsolnay márka magas színvonalú, kifinomult stílusú ékszereivel. Az ékszegyártás nem újkeletű a Zsolnay Porcelán történetében, hiszen az 1900-as évek elején több gyönyörű darab is kikerült Apáti Abt Sándor keze alól. A KATTI ZOÓB márka 2000-es évek elején élte fénykorát, egyedi tervezésű, exkluzív ruháival azokat a hölgyeket célozta meg, akik szeretnek és tudnak is költeni egy-egy szép darabra. A két márka üzenete (egyedi készítésű, különleges, kézzel készült termékek), célközönsége (felső tízezer) és magas minősége összhangba került és a Zsolnay-Katti Zoób kollekcióval a porcelángyár a fiatal felnőtt korosztály felé is sikeresen nyitott. 

  

ZSOLNAY x SUGARBIRD kollekció:

Amikor meghallottam, hogy a Zsolnay Porcelán közös ruhakollekción dolgozik egy magyar divatmárkával, nagyon megörültem. Amikor megtudtam, hogy a Sugarbird lesz ez a márka, sajnos már kevésbé voltam lelkes.

A Sugarbird ide nagy dobása a Zsolnay klasszikus virágmintával készült kollekciója. A divatmárka célja volt, hogy a modern vonalvezetésű, trendi, hétköznapi viseletre is alkalmas kollekciót készítsenek a Zsolnay Porcelán egyedülálló művészeti hagyatékával ötvözve. Ezzel a kollaborációval tagadhatatlanul a fiatal tömegek felé nyit a porcelángyár, amely egy lépéssel közelebb viszi őket ahhoz, hogy a 20-as éveiben járó, trendkövető lányok körében is ismertté tegyék a márkát. Az ötlet jó, a márkaválasztás már kevésbé.

Miért volt kevésbé jó választás a SUGARBIRD márkával való együttműködés?

Saját véleményem szerint a két márkához kapcsolódó asszociációk között óriási szakadék húzódik: míg a Zsolnay porcelánok az egyediségükről, a kézzel készült, kifinomult, végletekig tökéletes kivitelezésükről híresek, addig a Sugarbird pont arról vált hírhedté, hogy másolják a hazai és nemzetközi divattervezők darabjait. Ez egy olyan ellentét a két márka-image között, amelyet nem szabadott volna figyelmen kívül hagyni.

A ruhákat elnézve (talán egy darab kivételével) sajnos nem a minőség jut róluk eszembe, különösen visszatetszőek számomra a fekete hálós anyagra nyomott minták, melyhez ízlésesen még rojtokat is párosítottak a tervezők. A gyönyörű Zsolnay virágminták feldolgozása sem lett különösen jó: elnagyolták őket, a varrásoknál nem illeszkednek egymáshoz és a ruhákat összességében nézve sajnos egyáltalán nem emlékeztetne a Zsolnay gyár elképesztően gyönyörű, részletgazdag mintáira. 

Azért, hogy ne csak rosszat írjak, kiemelnék pár dolgot, amelyek különösen tetszenek: a kampányfotók gyönyörűen megválasztott kék háttere, valamint a képeken látható sötét bőrű modell, Ornella Karabumba Nkeza. (A fotókon szerteszéjjel heverő pizzás dobozok, mosatlan tányérok, műanyag poharak és különböző szemetek ismét egy óriási hiba.)

A ruhák közül  a földig érő, nyitott hátú, sellő fazonú fehér ruha tényleg szép lett, ebben a darabban a tervezők jól ötvözték a két márka jellegzetes elemeit.Talán, ha ezen a vonalon haladtak volna tovább, még engem is meggyőztek volna, hogy beszerezzem életem első Sugarbird darabját. 

31189_sugarbird_zsolnay_image_2.jpg

31190_sugarbird_zsolnay_image_3.jpg

Mindettől függetlenül továbbra is becsülöm a Zsolnay gyárat, hogy igyekszik nyitni a fiatal generáció felé és megismertetni velük a márkát. Remélem, a jövőben sikeresen folytatják ezt az utat.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fashionmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr288656488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása